25 april 2015 • Assen

Endurance wedstrijd Assen

Dit was de eerste competitie Endurance wedstrijd voor Go4Rracing.  De zenuwen waren voor deze wedstrijd nog meer gespannen dan anders. Tijdens de voorbereidingen was de organisatie die een dergelijke wedstrijd met zich meebrengt op punt gezet. Alles was tot in de puntjes geregeld.
Het team was er klaar voor.

Qualifing 1: regen!

Arne rijdt voor de eerste keer met de R6 in de regen. Geen sinecure op het circuit van Drenthe. Het is een echt motorcircuit, brede baan en snelle bochten. Het is de bedoeling Arne zoveel mogelijk circuit kennis te laten opdoen. De tijden van Arne zijn niet denderend. Dat is natuurlijk geen verrassing. Het is vooral een goede oefening. Het team beslist beide rijders in te schrijven voor de vrije trainingen tussen de kwalificaties 2 en 3.

Qualifing 2: weinig beterschap

Terwijl Arne volop zijn limieten aan het opzoeken is tijdens de vrije oefeningen, maakt Bram zich klaar voor de 2de Qualifing sessie. Bram heeft meer ervaring op een natte omloop. Toch slaagt hij er niet in een scherpe tijd op de tabellen te zetten. De rijders zijn niet tevreden en ook het team realiseert zich dat het beter kan.

Qualifing 3: laatste kans

Dit is de laatste kans om nog een goede startplaats te verzilveren. Bram gaat tot het uiterste en slaagt er ondanks het gevaarlijk gladde wegdek en hinderende tragere rijders een 14de stek algemeen op de tabellen te zetten. Een goede uitgangspositie rekening houdend met de verschillende Superbike teams die een pak meer aan vermogen hebben.

Start Race: tactische race , moeilijke bandenkeuzes

Ondanks het dreigende wolkendek en een grote kans op regen besloot het team om op droog weer banden te starten. Bram zal de eerste 50 minuten van de drie uur durende race voor zijn rekening nemen. Zoals de traditie het wil wordt het een onvervalste Le Mans start. Bram schiet bijzonder snel uit de startblokken en komt in de eerste linkse als 10de uit de bocht. Hij wint meteen vier plaatsen. De tweede machine wordt ondertussen voorzien van nieuwe regenrubbers. Bram is aan een goede relais bezig maar moet toch enkele plaatsen prijsgeven. Vooral aan enkele snellere Superbike rijders. Na 50 minuten komt Bram binnen. Er wordt onmiddellijk bijgetakt, van piloot gewisseld. Ondertussen wordt ook de tijd van de werkzaamheden opgemeten.

Arne vertrekt voor zijn eerste relais. De tijden van Bram zijn nog net iets sneller maar het verschil is miniem. Het weer wordt beter en er wordt ondertussen  hard gewerkt om de motor van Bram van droge rubbers te voorzien. Onverwacht begint het echter toch opnieuw te regenen. Arne, vertrokken op droog weer banden, wordt binnen geroepen. Bram heeft de meeste ervaring dus was de beste optie om hem de baan op te sturen. Ondertussen werden regenbanden onder de motor van Arne gemonteerd. Met nog 35 minuten te gaan ligt het team op de 14de algemene plaats en 3de in hun klasse. Het wegdek is droog. Arne gaat weer de baan op. Hij heeft nog 35 minuten te gaan. Het team dat op de 4de plaats rijdt moet nog een pilotenwissel uitvoeren. Een podiumplaats voor Go4Racing ligt binnen handbereik. Een kwartier voor afvlaggen gaan plotseling de hemelsluizen open. De regen valt met bakken uit de lucht. Bijna alle teams staan op droogweer banden. Er worden enkele zware crashes gemeld. Arne komt niet meer door… hij is één van de slachtoffers. Een zware val.  Gelukkig zonder erg voor de piloot. Allee z’n ego is wat geraakt. De machine daarentegen is zwaar gehavend, te zwaar om nog door te gaan. De handdoek wordt noodgedwongen  in de ring geworpen. Weg podiumplaats. Grote ontgoocheling bij rijders en team.

Conclusie

Niettegenstaande deze tegenslag was het een bijzonder leerrijk weekend. De pitstoppen verliepen vlot, er werden juiste bandenkeuzes gemaakt, het tactische plaatje klopte. Een podiumplaats (lees 2de of 3de plaats) behoorde tot de mogelijkheden. Alleen beslisten de weergoden een kwartier voor het einde er anders over.

Foto’s binnenkort online.